ÜNİTE
3. HABER DEĞERLERİ
Gazetecilerin
neyin haber olduğuna ilişkin değerlendirme yaparken başvurdukları ölçütler
haber değerleri başlığında incelenir. 5N-1K formülünde her soru zamiri için
verilen yanıt aslında o olayın veya durumun haber değerlerinden biridir.
Haber değerleri
kavramı altında incelenen nitelikler kitle iletişim araçlarına uygun,
bahsedilmeye değer konuların haber merkezi adına seçim ölçütleri olarak
kullanılmasıdır.
HABER DEĞERİ
KAVRAMINA YAKLAŞIMLAR:
Haber değeri
kavramı 1922 de ilk kez Walter Lippman tarafından dile getirilmiştir.
Galtung ve
Ruge'un güncellenmiş değerlendirme dizgesine göre haber değerleri:
- Olayın güncel
olması
- Haberin
herkesi ilgilendirecek şekilde büyük olması,
- Olayın
anlaşılabilir olabilmesi için gerekli bilgilerin tam olması
- Kültürel ve
coğrafi yakınlığın haberin izleyicisi için dikkat çekici olması
- Konunun talep
görmesi, kestirilebilir olması, izleyici beklentilerinin dikkate alınması,
- Olayın
beklenmedik olması, ani gelişmesi,
-Olayın
devamlılığının olması,
- Haberlerin
belli bir kompozisyonda verilmesi, haberler arası dengenin olması,
- Seçkin
uluslara yapılan göndermeler,
- Seçkin
kişilere göndermeler,
-
Kişiselleştirme,
- Sonuçları kötü
olan durumlar
Haber, olayların
ve konuların belirli sistematik sınıflama ve seçime göre yapılan karmaşık bir
üretim sürecinin sonucudur. Dolayısıyla haber değerleriyle ilgili farklı yaklaşımlar
vardır.
Piyasa Modeli
(Market) ve Manipülasyon Modeli olmak üzere iki temel model vardır.
Piyasa modeli (Tiffen ile
Cohen ve Young): Haber seçim ölçütü olacak konunun kamu çıkarı doğrultusunda
bir bilgi hazinesi olması, hem okurun ilgisini ve çıkarlarını hem de insnaların
dikkatini doğal olarak toplaması gerektiğini savunur.
Manipülasyon
modeli: Medya sahipliği ve medyanın kontrolü üzerine bir modeldir. Gazeteciler
medya sahiplerinin çıkarlarına hizmet etmek üzere medya sahipleri tarafından
tutulmuş haberleri seçen ya da eleyen ideologlardır.
Diğer bir
değerlendirmeye göre de gündem yazı işlerinin kontrolünü elinde tutan editörler
tarafından belirlenmektedir.
Haber yapılmaya
değer konuların seçiminde gazetecilerin yetişme, ilgi, eğitim ve genel kültür
birikimleri gibi etmenlerin tümü etkili olmaktadır.
Neyin haber
olacağı konusunda haber değerleri dışında birçok unsur etkili olabilmekte
habercilerin haber seçme ve eleme kararları doğrudan tek bir unsura bağlı
olmamaktadır.
Haberlerin
toplanması ve seçilmesinde etkili olduğu düşünülen birkaç temel yaklaşım şu
şekildedir:
- Olay merkezli:
"Ayna" yaklaşımı. Haber içeriği tamamen gerçeği aynanın gerçekliğini
yansıtmakta haber içeriği medyaya bilgi verenler ile konuyu haber olarak
seçenler arasında dengelenir.
- Mesleki
rutinler:
- Gazeteci
merkezli:
- Dış etmenler:
"Kitle manipülasyonu" yaklaşımında medya içeriğinin toplumun güçlü
üyeleri tarafından etkilendiği kabul edilmektedir.
Medya
yatırımcıların ideolojisi ile haber içeriği arasında 4 temel ilişki olduğunu
söylemektedir.
1) Kamusal
ilişki: Yayın kuruluşunun serbestlik derecesi yasalarla verilen özerklikle
belirlenir.
2) Tecimsel ilişki:
Piyasa şartlarında ekonomik etkenler (reklam verenler, ticari ortaklar,
müttefiklerin görüşleri) belirleyici olmaktadır.
3) Çıkar
ilişkisi: Medya içeriğinde yayın kuruluşunun bağlantılı olduğu sermaye
girişimi, siyasi parti ve dini grupların yansımaları görülebilir.
4) Biçimsel
olmayan ilişki: Medya içeriği, uygulamak istedikleri amaçları garanti altına
almak için doğrudan parasal destek veren yakınların, arkadaşların ya da
tanıdıkların tercihlerini yansıtmaktadır.
HABER DEĞERLERİ:
Haberlerde en çok bulunan ya da
bulunması beklenen haber değerleri 18 başlıkta toplanmıştır.
1- BÜYÜKLÜK: Bir
olay ne kadar çok kişiyi ilgilendirirse yarattığı etki ne kadar büyükse haber
olma ihtimali o kadar çok artar. 5N 1K formülünün ne ya da kim sorusuna yanıt
aranır.
2- ÖNEMLİLİK: O
gün ya da o an için diğerlerinden önemli kabul edilen olay ya da durum
önemlilik değeri ile ilişkilendirilir.Önemlilik değeri ile vurgulanmak
istenenler arasında da bir önem
sıralaması vardır. Bu farklılık medya kuruluşlarının ideolojik anlayışlarının
farkından kaynaklandığı gibi gazetecilerin haber değeri konusundaki
öznelliğinden de kaynaklanabilir.
3- GÜNCELLİK:
Konunun yeni olması ve zamanlama olarak duruma uygun olmasıdır.Haberin güncel
olması için de, yenilik, anilik ve yayınlandığı zaman için geçerli olması
gerekir. Bazı konular güncellik dışında dönemsellik özelliği ile de haber
olabilir.
4- YAKINLIK: Bir
olayın olduğu yerin izler kitleye yakınlığı o olaya olan ilgiyi artırır.
Yakınlık değeri 5N 1K formülünün bir parçası olan nerede sorusunun yanıtı ile
ilişkili olmakla beraber bir yandan da aidiyet duygusuyla ilgilidir.
5- İLGİNÇLİK:
Charles Anderson Dana "Bir köpeğin adamı ısırması değil bir adamın köpeği
ısırması haberdir" diyerek haberin ilgi çekiciliğinin önemine vurgu
yapmıştır.
6- ÜNLÜLÜK:
Olayın etkili kişisinin ünlü birisi olmasıdır. Çok sıradan bir durum ünlü
birinin başına gelirse de merak edilebilir.
7- NADİRLİK:
İlginçlik haber değeri ile benzerdir, ancak burada gündelik hayatımızda şahit
olduğumuz, önceden bildiğimiz konu ve olaylar gündeme gelir. Dönem dönem
rastlanan pek sık olmayan olaylardır.
8- OLUMSUZLUK:
Kötü haber iyi haberdir anlayışı gazeteciler arasında yaygın bir durumdur.
9- DEVAMLILIK:
Arkası gelen konular gazeteciler için ilgi çekici olduğu gibi önemlilik düzeyine
ve toplumda gördüğü tepkiye göre gündemde uzun süre kalabilir.
10- UYGUNLUK:
Tahmin edilebilirlik ve izleyici talebi öğelerini de içinde bulunduran bu ölçüt
resmi ve dini bayramlar, kutlamalar vb. gibi olayların dikkate alınması
değeridir.
11- EĞLENCE: Bu
içerikteki konular insanların ilgisini yoğun olarak çekmektedir.
12- KÜLTÜREL
UYGUNLUK: Toplumun yapısına, kültürüne, ilgi alanlarına uygun olaylar daha çok
ilgi çeker.
13- GÖRSEL
ÇEKİCİLİK: Gündemde yer alan olayların bir çoğu görsel unsurlarla
desteklendikleri için haber olabilmektedir.
14-
KİŞİSELLEŞTİRME: Herhangi bir konuyu ele alırken olayın kişilere indirgenerek
aktarılması, olgunun kişiselleştirilmesi, olayı daha kolay hatırlanır hale
getirir. Bu olayların izleyici kitlelerde korku, endişe, öfke yaratacak şekilde
medyada sürekli ve aşırı olarak işlenmesi sürecine "ahlaki panik"
denmektedir.
15- MİZAH:
Olayın komik tarafının olması ya da kara mizah durumu olayı çekici hale
getirir.
16- KOMPOZİSYON:
Haberlerin belli bir kompozisyonda verilmesiyle haberler arası denge sağlanmaya
çalışılır.
17-
HEYECANLILIK: Sportif karşılaşmalar, ulusal başarılar, tıbbi vaka sonuçları,
bireysel başarı öyküleri heyecan yaratan haberler arasındadır.
18- CİNSELLİK:
Medyada fazlasıyla yer almaktadır. İçeriğinde kasıtlı olarak cinsellik yer
almayan bazı moda, eğlence, sanat vb. konularında da cinsellik teması yer
alabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder